Zo komt er eten uit je eigen regio: Frédérique geeft met film Gooise producenten een gezicht

Door Pieter Witte

Groente, fruit, aardappels, maar ook bier en chocolade: je kunt het haast zo gek niet bedenken of al het eten en drinken dat je dagelijks nuttigt zou je uit je eigen regio kunnen halen. Dat bewijst althans Frédérique Spoel, die met haar film ‘Gooise peper’ duurzame en lokale voedselproducenten ‘een gezicht wil geven’. Haar film gaat deze maand in première in het Hilversumse filmhuis. 

Frédérique Spoel maakte de film samen met haar Arjaan Hamel. Frédérique is eigenaresse van een vegetarisch cateringbedrijf dat alleen met biologische producten werkt en ook bedenkster van de film Gooise peper. Het kwam daarbij handig uit dat haar man fotograaf en regisseur is. Samen met cameraman Nico Boink gingen ze op pad met de vraag hoeveel duurzame producenten van voedsel er zijn in ’t Gooi?

Foto’s en film

Aanvankelijk was het plan om voor de bibliotheek een tentoonstelling te maken met foto’s van onder meer voedselproducenten uit de regio die duurzaam te werk gaan. Maar gaandeweg kreeg het duo het idee om te gaan filmen en mensen te gaan interviewen. Frédérique vertelt: “De verhalen en de beelden waren zó mooi dat we er een film van wilden maken.”

Het project is mede tot stand gekomen door financiering van een lokale bank en de medewerking van het Filmtheater Hilversum en de organisatie Hilversum100, een club van ‘duurzame doeners’, zoals Frédérique de organisatie omschrijft. 

Als cateraar kent Frédérique al veel lokale makers van biologisch voedsel. En door haar werk heeft zij ook veel kennis over voeding. Zij ziet dat er behoorlijk ongezond gegeten wordt, omdat in veel kant en klaar voedsel te veel suiker en zout zit. Toch wil de biologische filmmaakster inspireren en vooral niet een ‘opgeheven vingertje’ gebruiken. Haar eigen zoon, die vroeger hevig allergisch was voor suiker, dient daarbij ook als inspiratie. “Gezondheid begint bij voeding”, zegt zij als ze uitlegt dat de allergische reactie bij hun jonge zoon destijds nagenoeg verdween, nadat zijn dieet was aangepast.

Gelukkig ziet zij tegenwoordig ook de trend dat steeds meer winkels biologische producten aanbieden. En hoewel de grote supermarkten veel ongezonde producten in hun assortiment hebben, is Frédérique ook dankbaar dat ze toch als een van de eersten zijn begonnen met de ‘biologische trend’ op grotere schaal.

Inspiratie, educatie en gewoon blij zijn

Hoewel zij dus een beetje kritisch staat tegenover de huidige staat van onze voedselproductie, is de film geen aanklacht, benadrukt ze. Het dient ter inspiratie, maar even goed om simpelweg blij te worden van de dingen die er al zijn. Ook hoopt ze zo een beetje mee te kunnen helpen aan de ontwikkeling van lokaal geproduceerd voedsel. Een mooie ontwikkeling vindt ze dan ook dat er in ’t Gooi voedselbossen worden aangelegd en bij de Hilversumse wijk Kerkelanden komt een biologische groentetuin. Dat heeft alleen allemaal nog wel tijd nodig om te groeien.

Het project gaat ook bijdragen aan ‘voedingseducatie’ in de regio. De makers hopen dat de film op veel plekken vertoond zal gaan worden. In elk geval zijn er grote panelen die in de regio zullen circuleren met afbeeldingen van lokale boeren en andere deelnemers in de ‘docu-film’. Frédérique hoopt op een gunstig bijkomend effect dat meer vrijwilligers zich melden om te helpen met lokale initiatieven maar ook dat de gemeente meer steun zal gaan bieden. Om op die manier te zorgen voor uitbreiding van duurzaam geproduceerd voedsel uit je eigen regio.

Duurzaam, lokaal en gezond

En dan is er nog de educatieve kant voor de jeugd. Samen met de instantie ‘omgevingseducatie’, die bijvoorbeeld bezoeken aan duurzame bedrijven organiseren, willen haar man en Frédérique de film de komende tijd namelijk ook op middelbare scholen laten draaien, waarbij de kreten ‘duurzaam, lokaal en gezond’ voor bewustwording bij opgroeiende kinderen moeten zorgen.

En dat de belangrijkste les misschien nog wel is: dat gezond voedsel gewoon uit de grond komt en niet uit een pakje, potje of blikje.

0
Laat nu ook een reactie achter onder de video!x

Regio Gooi en Vechtstreek (waaronder Gooise Meren, Wijdemeren, Hilversum,  Huizen en Weesp): kanaal 48.
In de regio’s Amersfoort, Amsterdam, Driebergen/Zeist, Rotterdam, Veenendaal, Zoetermeer en Zevenaar: kanaal 48.

Gooise Meren en Wijdemeren: kanaal 1432.
T-Mobile: In heel Nederland: kanaal 842.

Sinds mei 2017 is GooiTV erkend als leerbedrijf voor het beroepsonderwijs bedrijfsleven. 
GooiTV biedt daarmee stageplekken aan voor mbo/hbo-leerlingen op het vlak van audiovisuele media, maar biedt ook een platform voor redactionele stagiair(e)s.