Ondernemer Ray niet te spreken over dichthouden kapotte Spieringbrug

Door Daan Visser

Met veel irritatie kijkt vaarondernemer Ray Davis naar de Spieringsluis bij Muiden. De brug is al lange tijd kapot en kan alleen met veel moeite geopend worden. De gemeente heeft daarom besloten de brug de hele zomer dicht te houden. Daardoor kunnen vaarondernemers met hoge masten op hun boten alleen niet heen en weer varen tussen Muiden en Weesp; dus daar gaat het hoogseizoen. 

In het zomerseizoen gaan meer mensen met hun boot het water op. De vaarsector heeft bij de gemeente aangedrongen de brug meerdere malen te openen, zodat boten met een mast van negen meter of hoger tóch onder de brug door kunnen varen. De gemeente heeft hier begin juni gehoor aangegeven, maar heeft daarna laten weten het bij een keer te laten. 

Flinke klus

Het openen van de Spieringbrug is namelijk zo gemakkelijk nog niet. De brug is ontworpen als een soort kunstwerk en vraagt meer maatwerk dan een normale brug.

Zo moest er een grote telekraan aan te pas komen, die moest worden opgesteld en de brug moest worden voorbereid op het hijsen. Drie dagen lang was het voor autoverkeer niet mogelijk om over de brug te rijden. Dit allemaal omdat een cilinder in het systeem kapot is en er geen reserveonderdelen leken te zijn. 

“Het risico dat een cilinder defect gaat, is heel klein”, zo reageert de gemeente op vragen van NH. “Er is destijds besloten niet op voorhand een reservecilinder te laten maken. Er wordt momenteel een cilinder op maat gemaakt.” Volgens Ray is dit een rare situatie. “Als je een unieke brug bouwt, waarvan onderdelen schaars zijn, dan zorg je van tevoren dat je een aantal reserveonderdelen hebt?”

Omvaren via het Amsterdam Rijnkanaal is voor de grote boten van Ray ook geen optie. “Op dat kanaal geldt namelijk ook dat varen met een te grote mast niet kan.”

Duur en teveel organisatie

Maar na die ene keer in juni laat de gemeente het er nu bij zitten. De aannemer kan bij een geforceerde openstelling geen garantie meer geven voor de duur van de overeenkomst op de hydrauliek en de elektronische installatie, zo liet de gemeente half juli weten.

Ook de kosten voor het takelen van de brug blijken ontzettend hoog te liggen, namelijk rond de 100.000 euro. Daarbovenop komt ook nog eens dat het verkeer voor zo’n openstelling flink moet worden omgeleid. Dit levert veel hinder op en er is veel organisatie voor nodig. 

Aanlegplaats

In die ene opening heeft Ray veel van zijn grote boten naar de noordkant gevaren, maar dat bevalt niet helemaal. Aanlegplaatsen zijn schaars en de gemeente heeft zelf ook geen plekken. Electriciteit en watervoorziening voor zijn boten regelt Ray nu via zijn buren. 

“De gemeente heeft geen aanlegplaatsen in beheer. Water en elektra is vanuit de gemeente dan ook niet een voorziening die voorhanden is. Dat buren onderling elkaar helpen bij een onvoorziene omstandigheid als deze, kunnen we alleen maar toejuichen”, reageert de gemeente.

Compensatie

Met de andere getroffen ondernemers denkt Ray nu na over compensatie voor gemiste inkomsten tijdens het hoogseizoen. Als NH deze mogelijkheid aan de gemeente voorlegt reageert die als volgt: “We staan altijd open voor een gesprek. Zeker als de bestaanszekerheid van bedrijven in het geding komt, kijken we naar de mogelijkheden die we hebben. De eenmalige noodopening van de brug is hier een voorbeeld van. Dit gaf ondernemers de kans om toch het Gooimeer te bereiken zodat er, weliswaar niet volgens de ideale omstandigheden, toch omzet gemaakt kan worden.”

Gooise Meren vervolgt: “De gemeente Gooise Meren doet samen met de aannemer een enorme inspanning m de brug zo snel mogelijk weer in bedrijf te hebben. We begrijpen dat het voor ondernemers een heel vervelende situatie is; een situatie waar niemand op zit te wachten.”

0
Laat nu ook een reactie achter onder de video!x

Regio Gooi en Vechtstreek (waaronder Gooise Meren, Wijdemeren, Hilversum,  Huizen en Weesp): kanaal 48.
In de regio’s Amersfoort, Amsterdam, Driebergen/Zeist, Rotterdam, Veenendaal, Zoetermeer en Zevenaar: kanaal 48.

Gooise Meren en Wijdemeren: kanaal 1432.
Odido (voorheenT-Mobile) in heel Nederland: kanaal 842.

Sinds mei 2017 is GooiTV erkend als leerbedrijf voor het beroepsonderwijs bedrijfsleven. 
GooiTV biedt daarmee stageplekken aan voor mbo/hbo-leerlingen op het vlak van audiovisuele media, maar biedt ook een platform voor redactionele stagiair(e)s.