Ze liggen bij de Lidl al vers in ’t schap: oliebollen. Midden in de zomer. Wat is er aan de hand bij de supermarktketen? Zijn ze van slag, is er een verkeerde bestelling binnengekomen of loopt de kalender niet helemaal lekker?
Ze liggen er echt. Precies onder de verse croissants met bakkers-roomvulling en de lemon curd vlaaitjes: oververse Oliebollen. “Wel een beetje raar hé?” zegt een klant als we bij de broodjesafdeling staan te turen naar de lekkernijen voor het ontbijt. Meer klanten komen er bij en staan met stomme verbazing naar het schap te kijken. Een andere klant zegt: ” Ze zullen wel lekker zijn. De bak is al half leeg.”
Wat is er aan de hand bij de supermarkt? Ze blijken in ieder geval niet van slag als we navraag doen bij de Customer Care afdeling. We worden te woord gestaan door Kimberley. Volgens haar is er een aantal supermarkten dat heeft besloten om de oliebollen het hele jaar in het assortiment op te nemen.
De medewerkster van Customer Care weet zeker dat het geen vergissing is dat de bollen in het schap liggen. “We zijn niet in de war en de kalender is niet van slag”, laat ze lachend weten.
Kimberley denkt wel dat het hier om echt verse oliebollen gaat. Het is volgens haar geen restvoorraad van vorig jaar uit de vriezer. Ze weet niet hoeveel krenten er per bol zijn verwerkt. Zelf koopt ze geen oliebollen omdat ze niet van krent houdt.
Afrekenen
Bij het afrekenen vragen we de cassiere nog of er veel oliebollen verkocht worden in de zomer. “Het loopt best lekker, denk ik”, zegt ze. “Ik heb regelmatig klanten die er een paar meenemen.”