Larense dorpstaxi gaat weer rijden, met nieuwe ‘weersbestendige bus’

Door Ingmar Meijer

Al maanden rijdt de kleine taxi niet meer in Laren, maar daar komt dit jaar verandering in. Stichting Dorpsbus Laren wil een nieuw elektrisch karretje gaan leasen, zodat Laarders die wat minder goed te been zijn weer gratis gebruik kunnen maken van deze haal- en brengservice, die eind vorig jaar plots gestopt is. Met wat financiële hulp van de gemeente moet de nieuwe en ‘weerbestendige’ dorpsbus snel weer rijden. 

De Brinkbus maakte vorige jaar de eerste kilometers. Sinds die tijd konden Laarders die wat ouder zijn en/of wat minder mobiel zijn mee met de kleine dorpstaxi. Het gaat om korte ritjes die de inwoners bijvoorbeeld naar de huisarts brengen, naar het Singer Museum of naar het dorpshart. 

Het initiatief van het busje is van voormalig wethouder Ton Stam en het laten rijden van de Brinkbus heeft meerdere doelen. Naast het vergroten van het lokale verkeersnetwerk moet deze service er eveneens voor zorgen dat de inwoners zich makkelijker en beter kunnen verplaatsen, waardoor zij ook minder eenzaam zijn. Inwoners moeten beter kunnen blijven deelnemen aan de samenleving.

Genoeg animo

Maar inmiddels rijdt het kenmerkende elektrische autootje al een paar maanden niet meer in Laren. Dat heeft niets te maken met een gebrek aan animo. Dat was er wel. Eind vorig jaar bleek dat de Brinkbus zo’n twintig ritjes per dag maakt.

NH maakte eerder deze reportage over de Brinkbus. Tekst gaat door onder de video.

Het probleem is het wagentje zelf. Volgens Stichting Dorpsbus Laren, die een startsubsidie kreeg van 40.000 euro van de gemeente, voldeed het voertuig niet aan de wensen van comfort en veilig vervoer. Zo sloten de deuren slecht, was de besturing verre van optimaal, werkte de verwarming allesbehalve goed en chauffeurs en passagiers vonden het taxibus niet stevig. 

Slecht zicht

Gedurende de winter bleek het al helemaal niet veilig. Binnenin tochtte het, omdat de deuren niet lekker dichtgaan. Daarnaast was het in het wagentje snel vochtig en koud, waardoor de ramen besloegen. De chauffeur had dan slecht zicht op de weg. Dat leidde tot gevaarlijke situaties. Tevens bevroren de sloten nogal snel. Een föhn moest er aan te pas komen om de sloten te ontdooien. 

“Het voertuig voldoet kortom niet aan het doel om oudere dorpsbewoners op verkeersveilige wijze fit en droog op de plaats van bestemming krijgen”, is de conclusie van wethouder Frits Westerkamp. Inmiddels is het elektrische karretje van de hand gedaan. Staatsbosbeheer is de nieuwe eigenaar. 

Duurder

De Larense stichting wil het initiatief weer oppakken en is daarom bezig met een andere elektrische wagen die wel aan alle veiligheidseisen voldoet. In plaats van een nieuwe te kopen, is nu het idee een wagentje te leasen. Deze constructie heeft het nadeel, dat de maandlasten duurder zijn en er minder inkomsten tegenover staan. Financiële hulp van andere partijen is nodig om deze kleinschalige taxiservice de komende jaren te laten rijden.

Zelf moet de stichting op zoek naar sponsors maar tot en met 2025 mag de vrijwilligersorganisatie rekenen op 5.000 euro van de gemeente. Dat geeft de stichting voldoende tijd, rust en stabiliteit om voldoende geld op te halen bij andere partijen. Tegelijkertijd kan het wagentje snel weer gaan rijden. 

0
Laat nu ook een reactie achter onder de video!x

Regio Gooi en Vechtstreek (waaronder Gooise Meren, Wijdemeren, Hilversum,  Huizen en Weesp): kanaal 48.
In de regio’s Amersfoort, Amsterdam, Driebergen/Zeist, Rotterdam, Veenendaal, Zoetermeer en Zevenaar: kanaal 48.

Gooise Meren en Wijdemeren: kanaal 1432.
Odido (voorheenT-Mobile) in heel Nederland: kanaal 842.

Sinds mei 2017 is GooiTV erkend als leerbedrijf voor het beroepsonderwijs bedrijfsleven. 
GooiTV biedt daarmee stageplekken aan voor mbo/hbo-leerlingen op het vlak van audiovisuele media, maar biedt ook een platform voor redactionele stagiair(e)s.