Instappèèn! Stoomtrein rijdt Hilversum binnen om 150 jaar spoor te vieren

De Oosterspoorlijn, waarmee een treinverbinding tussen Utrecht en Hilversum tot stand kwam, bestaat 150 jaar. Om dit te vieren rijdt dit weekend een indrukwekkende stoomtrein station Hilversum binnen, om vervolgens een paar keer op en neer te rijden naar Utrecht. Tijdens de rit is lastig te bepalen wie enthousiaster is: het publiek langs de route, de passagiers in de trein of alle vrijwillige treinmedewerkers.

Op een klein stationnetje, ’s morgens in de vroegte vertrekt onder luid gesis en geblaas een klassieke stoomtrein van ongeveer 70 jaar oud. Het station is Apeldoorn, met een eigen spoor voor de klassieke trein. Witte wolken waterdamp blazen uit de schoorsteen van de locomotief van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij.

Tjoeke tjoeke

Vandaag rijdt de trein tussen station Hilversum en Utrecht met onder andere een stop op station Baarn. Maar vanuit Apeldoorn is de eerste halte station Amersfoort. NH Gooi ging mee op pad om de trein op te halen.

Wat bij aankomst bij het vertrekstation meteen opvalt, is de opgewonden sfeer. Volwassenen en kinderen staan gespannen te wachten, nadat in de verte de eerste tjoeke tjoeke-geluiden te horen zijn.

Maar ook alle vrijwilligers die de trein rijdend houden en al het ’treinpersoneel’ zijn bijna kinderlijk blij. “Boys and their toys”, roept al een van de mannen op de bok, de plek waar de machinist en stokers staan in de locomotief.

“Je krijgt hier echt kippenvel van tot achter je oren”, zegt Michel van den Wollenberg, zelf stoker op de ‘loc’. Met een opkomende zon, de indrukwekkende machine die witte waterdamp wolken staat te blazen en de nostalgische wagons die erachter hangen, is te begrijpen wat hij bedoelt.

Groei dankzij het spoor

De 150 jaar oude Oosterspoorlijn heeft onder andere ervoor gezorgd dat Hilversum kon groeien. Dankzij de komst van het treinstation, konden namelijk Amsterdammers ook gaan genieten van ’t Gooi en omgeving.

Tijdens de tussenstops is de tijd ook teruggedraaid. Kruiers lopen op het perron met bagage te sjouwen en conducteurs knippen met een ouderwetse tang de kaartjes van de passagiers. In de trein zelf, die onverwacht comfortabel is, word je rustig heen en weer gewiegd, terwijl de vage geur van houtskool af en toe je neus in drijft.

Is dit de trein naar Utrecht?

Nadat station Baarn is aangedaan, gaat de rit naar Hilversum. Sinds 1990 staat daar het nieuwe stationsgebouw, maar op de vorige prijkte nog het beginjaartal van 1874. Vanaf hier gaat de trein pendelen naar station Maliebaan in Utrecht. Dat is eigenlijk geen echte halte, maar het Spoorwegmuseum, hoewel het vroeger wel een echt treinstation was.

Als de trein puffend tot stilstand komt in Hilversum, staat er alweer een groep liefhebbers klaar om het gefluit, gesis en gestoom te bewonderen. Een nietsvermoedende mevrouw stapt in, omdat ze denkt dat het de reguliere dienstregeling is. Als ze hoort dat het kaartje wat duurder is dan normaal, stapt ze weer uit om in een gewone trein te stappen.

0
Laat nu ook een reactie achter onder de video!x

Regio Gooi en Vechtstreek (waaronder Gooise Meren, Wijdemeren, Hilversum,  Huizen en Weesp): kanaal 48.
In de regio’s Amersfoort, Amsterdam, Driebergen/Zeist, Rotterdam, Veenendaal, Zoetermeer en Zevenaar: kanaal 48.

Gooise Meren en Wijdemeren: kanaal 1432.
Odido (voorheenT-Mobile) in heel Nederland: kanaal 842.

Sinds mei 2017 is GooiTV erkend als leerbedrijf voor het beroepsonderwijs bedrijfsleven. 
GooiTV biedt daarmee stageplekken aan voor mbo/hbo-leerlingen op het vlak van audiovisuele media, maar biedt ook een platform voor redactionele stagiair(e)s.