Hoe werd Moederdag vroeger gevierd, is het echt zo commercieel geworden?

Door Redactie

Het is Moederdag. Tegenwoordig vliegen de reclames voor parfum, bloemen en chocola je om de oren. Maar hoe zag Moederdag er vijftig jaar geleden uit en is deze dag echt zo commercieel geworden? NH ging de straat op om dat aan de oudere generatie te vragen.

In de Hilversumse straten stuiten onze verslaggevers al snel op praatgrage ouderen. Over hun herinneringen aan Moederdag schudden ze het ene na het andere verhaal uit de mouwen. “Vroeger was het totaal anders dan nu, het was toen een beetje meer persoonlijk. De kinderen maakten gewoon op school een voorwerp, zoals een brievenopener of iets uitgeprikt met zo’n prikpennetje”, vertelt een oudere man.

“Het is nu erg commercieel, dus wij doen er niet meer aan”, zegt een vrouw die met haar kleinkinderen op pad is. “Vroeger was je close met elkaar en nu gaat het om winkelen”, vervolgt een andere man in de winkelstraat.

Knutselen

De ouderen vertellen dus vooral dat er vroeger meer geknutseld werd en dat het echt om de gezelligheid ging. “Het was een sobere tijd, maar ook een liefdevolle tijd.” Tegenwoordig gaat het om winkelen en is het een commercieel feestje geworden, vertelt het oudere winkelpubliek.

Op straat komen we ook een moeder tegen met haar twee jonge dochters. Een van haar dochters wil alvast een tipje van de sluier geven: “We hebben allemaal leuke dingetjes op school gemaakt en die verstoppen we op onze kamer, zondag moet mama ze gaan zoeken.”

Bekijk hier onder de video.

0
Laat nu ook een reactie achter onder de video!x

Regio Gooi en Vechtstreek (waaronder Gooise Meren, Wijdemeren, Hilversum,  Huizen en Weesp): kanaal 48.
In de regio’s Amersfoort, Amsterdam, Driebergen/Zeist, Rotterdam, Veenendaal, Zoetermeer en Zevenaar: kanaal 48.

Gooise Meren en Wijdemeren: kanaal 1432.
Odido (voorheenT-Mobile) in heel Nederland: kanaal 842.

Sinds mei 2017 is GooiTV erkend als leerbedrijf voor het beroepsonderwijs bedrijfsleven. 
GooiTV biedt daarmee stageplekken aan voor mbo/hbo-leerlingen op het vlak van audiovisuele media, maar biedt ook een platform voor redactionele stagiair(e)s.