Hilversum wacht niet en pakt gevaarlijk kruispunt nu aan

Door Ingmar Meijer

Hilversum gaat het gevaarlijke kruispunt op de Kleine Drift en de Zuiderweg aanpakken. Er zijn al langer klachten over de verkeersveiligheid van de buurt, ook de gemeente vindt dat er nu wat moet gebeuren. Met het weghalen van kiss and ride-plekken, de aanleg van een zebrapad en de komst van verkeersdrempels voor fietsers moet het gevaarlijke kruispunt overzichtelijker worden. 

Dat er op het kruispunt wat moet gebeuren, was al langer duidelijk. De gemeente wilde daarmee echter wachten tot het hele Oosterspoorplein op de schop zou gaan. De aanpak van het kruispunt wordt nu toch naar voren gehaald. 

“De situatie is er naar dat we nu al maatregelen moeten nemen, zodat het aantal bijna-ongelukken en aanrijdingen kan worden verminderd”, sprak PvdA-raadslid Joop Lahaise woensdagavond. “Ik hoor dat er drie keer per week en soms wel drie keer per dag een bijna-aanrijding is en soms ook gewoon een letselaanrijding. Niets doen is voor ons daarom ook geen optie.”

Het bewuste punt. Tekst gaat verder onder de kaart.  

Fietsunnel

Begin dit jaar sneed de Hilversumse Ineke Gnodde de discussie al aan. Zij deed een duidelijke oproep aan de politiek om toch echt snel in te grijpen op dit kruispunt. Fietsers die van of uit de fietstunnel onder het station komen, hebben bovenaan het plein voorrang, maar ze zijn vaak slecht zichtbaar voor automobilisten. Met als gevolg dat het er met de regelmaat van de klok misgaat of bijna misgaat.

Over een aantal jaar ziet het gebied van het Oosterspoorplein en de driehoek Larenseweg, Kleine Drift en Zuiderweg er helemaal anders uit. Met het opknappen van het stationsgebied pakt Hilversum ook dit deel grondig aan. Maar wachten op die metamorfose en dan de verkeersveiligheid aanpakken, is ook voor de politiek geen optie.

‘Geen totale ingreep’

Doordat er in de raadsvergadering van januari geen tijd meer was voor het voorstel van de PvdA en de ChristenUnie had wethouder Walters mooi de tijd gehad om een plan te bedenken. Samen met haar ambtenaren en verkeerswethouder Bart Heller kwam zij gisteravond met een voorstel dat ‘geen totale ingreep’ is, maar wel een oplossing is die voor meer overzicht gaat zorgen. 

Zo is het idee om twee kiss and ride-plekken op te offeren. Deze snelle parkeerplekken moeten leeg blijven, zodat de automobilist beter zicht krijgt op het Oosterspoorplein en daardoor dus ook de fietsers eerder kan zien. Op het kruispunt Klei

ne Drift – Zuiderweg zelf komt een zebrapad, zodat voetgangers beter en veiliger kunnen oversteken. Daar komt bij dat de autogebruiker weet dat hij of zij op z’n hoede moet zijn.

En op het fietsstraatje Larenseweg – Zuiderweg wil de gemeente twee verkeersdrempels voor fietsers gaan plaatsen. De snelheid van de reguliere fietser, maar ook die van de fatbiker ‘een beetje temperen’, is daarvan de bedoeling. Dan krijgen ze meer tijd om de verkeerssituatie in te schatten.

Afsluiten

En daar komt nog eens bij dat de wethouder verwacht dat het aantal verkeersbewegingen op deze gevaarlijke kruising al snel vermindert. “Wat er verder gaat gebeuren is dat we na de zomer reeds gaan starten met de aanpak van de Noorderweg, omdat we eind van dit jaar al de kleine spoorbomen gaan afsluiten. Dan gaan we al met de Noorderweg aan de slag. Dat betekent een kwart tot een derde minder verkeer op die Kleine Drift komt. Want die route sluit je dan helemaal af”, meldt de wethouder.

0
Laat nu ook een reactie achter onder de video!x

Regio Gooi en Vechtstreek (waaronder Gooise Meren, Wijdemeren, Hilversum,  Huizen en Weesp): kanaal 48.
In de regio’s Amersfoort, Amsterdam, Driebergen/Zeist, Rotterdam, Veenendaal, Zoetermeer en Zevenaar: kanaal 48.

Gooise Meren en Wijdemeren: kanaal 1432.
Odido (voorheenT-Mobile) in heel Nederland: kanaal 842.

Sinds mei 2017 is GooiTV erkend als leerbedrijf voor het beroepsonderwijs bedrijfsleven. 
GooiTV biedt daarmee stageplekken aan voor mbo/hbo-leerlingen op het vlak van audiovisuele media, maar biedt ook een platform voor redactionele stagiair(e)s.