Fietsersbond kraakt Hilversumse plannen met aanpassen fietsroutes

Door Sjoerd Stoop

De Hilversumse tak van de Fietsersbond is het niet eens met de plannen van de gemeente om de fietsroutes om te gooien als de Kerkbrink op de schop gaat. De bond eist een rectificatie van de gemeente, omdat ten onrechte de suggestie wordt gewekt dat men het er wel mee eens is. 

De Hilversumse Kerkbrink moet de komende jaren flink op de schop. Als het plein klaar is, mag er niet meer overheen gefietst worden. Er vervallen daarmee twee ‘hoofdfietsroutes’. De Fietsersbond is het daar – anders dan de gemeente stelt – niet mee eens. 

Ook over de ‘omfietsroute’ die er moet komen, heeft de Fietsersbond twijfels. Als er straks geen fietsers meer over de Kerkbrink komen, moet er een meer dan drie meter brede fietsweg over de Oude Torenstraat komen waar fietsers wel overheen kunnen om van a naar b te komen. 

Fietspad misschien te smal

De Fietsersbond twijfelt aan de haalbaarheid. De bond wijst op de verkeersnormen die een minimale breedte voorstellen om fietspaden en veilig te houden. Voor een hoofdfietsroute in twee richtingen, zoals de gemeente wil, geldt een minimale breedte van 3,6 meter. De bond twijfelt of dat allemaal wel past. “Een smallere, en dus onveiligere, route kan niet de bedoeling zijn, gegeven de ambities van de gemeente om veilig fietsen te stimuleren”, aldus de bond. 

De Fietsersbond heeft wethouder Arno Scheepers gevraagd naar de resultaten van het haalbaarheidsonderzoek, maar die heeft het nooit gekregen. 

Zorgen over fietsparkeren

Ook het fietsparkeren zou volgens de Fietsersbond beter kunnen. “Het moet mogelijk blijven om even snel de fiets te parkeren om een boek te lenen of een boodschap te doen. Het huidige voorstel vermindert het gemak voor dit soort kortparkeren. Het risico is daarmee ook dat fietsers hier niet snel even een terrasje pakken of een winkel bezoeken”, klinkt het. 

De bond is overigens wel blij met het verlagen van de snelheid voor auto’s op de binnenring naar dertig kilometer per uur. Daarmee zouden snorfietsers en snelle fietsers op de rijbaan kunnen rijden, waardoor er op het fietspad minder snelheidsverschillen zijn. 

0
Laat nu ook een reactie achter onder de video!x

Regio Gooi en Vechtstreek (waaronder Gooise Meren, Wijdemeren, Hilversum,  Huizen en Weesp): kanaal 48.
In de regio’s Amersfoort, Amsterdam, Driebergen/Zeist, Rotterdam, Veenendaal, Zoetermeer en Zevenaar: kanaal 48.

Gooise Meren en Wijdemeren: kanaal 1432.
Odido (voorheenT-Mobile) in heel Nederland: kanaal 842.

Sinds mei 2017 is GooiTV erkend als leerbedrijf voor het beroepsonderwijs bedrijfsleven. 
GooiTV biedt daarmee stageplekken aan voor mbo/hbo-leerlingen op het vlak van audiovisuele media, maar biedt ook een platform voor redactionele stagiair(e)s.