De onstuitbare passie achter het Beverwijkse Stadsfeest: voor Jordy en Kees zijn het lange dagen en korte nachten

Door Loïs Iglesias

Nog heel even en dan barst het Beverwijks Stadsfeest weer los. Met het startschot vanavond, loopt Beverwijk warm voor een groot volksfeest van vier dagen lang. Momenteel wordt de hand gelegd aan de laatste voorbereidingen. Podia, bartenten en geluidsinstallaties worden zorgvuldig op hun plaats gezet, terwijl de werkpaarden achter het festijn – zoals Jordy van den Berg en Kees Hilbers – zich voorbereiden op intensieve dagen en nachten.

Met het stadsfeest de komende dagen, belooft het een pittige week te worden voor Jordy en Kees: “Ik zie het als een belangrijke voetbalwedstrijd. Je traint ervoor, je bouwt er naartoe en op het moment dat het er is, moet je even gruwelijk knallen”, zegt Jordy.

Eerst even naar het feest zelf: het Beverwijks Stadsfeest is een jaarlijks evenement van vierdagen. Voorheen werd het feest in augustus gehouden en heette het nog de Feestweek. Vanwege de volle festivalagenda van augustus en het gebrek aan personeel is het evenement naar juni verhuisd. Ook heeft het feest de naam Stadsfeest gekregen, omdat het vandaag de dag geen week meer duurt.

Het evenement trekt jaarlijks duizenden mensen en vraagt om de nodige voorbereiding. Het zorgt voor een overvolle agenda voor de draagkrachten achter het Beverwijkse volksfeest. 

Al veertig jaar betrokken

Jordy is al ruim veertig jaar betrokken bij het feest, dat ooit door zijn ouders is opgezet. “Ik ben er als kind ingerold, ben er steeds verder ingegaan en uiteindelijk heb ik het stokje overgenomen. Ik regel voornamelijk de samenwerkingen, dat is mijn belangrijkste taak.”

Jordy is als het ware de lijm achter alle losse organisaties. “Ik probeer de lokale horeca, ondernemers, sponsoren en non-profit organisaties zoals de harddraverij te enthousiasmeren. Daarnaast ben ik het centrale aanspreekpunt en regel ik de vergunningen met de gemeente en overige faciliteiten om alles in goede banen te leiden.”

De voorbereidingen voor het evenement beginnen al in september. “Het is dan geen dagtaak, maar ik ben er zeker een halve dag per week mee bezig. Plannen maken, evaluaties van vorig jaar doornemen en contacten leggen. Half januari moet alles op papier staan en dan gaan we richting juni. Dat is altijd super spannend, omdat  je er dan achterkomt dat er nog van alles geregeld moet worden,” legt Jordy uit.

De kracht van de ‘buitenspelers’

Jordy is niet de enige kracht achter het Stadsfeest. Hij wijst met name naar de ‘buitenspelers’, verwijzend naar de buitenpodia. “Brafoer is een grote speler geworden en de harddraverij is uiteraard van groot belang. Het is leuk om een feestweek te organiseren met allemaal cafés, maar mensen zoeken toch echt naar buitenactiviteiten.”

Een van de organisatoren van zo’n buitenpodium is Kees Hilbers, die verantwoordelijk is voor Brafoer. “Ik manage het gehele productieplaatje. We zijn maandag begonnen met de opbouw en daarvoor hebben we wel zes tot acht weken voorbereidingstijd nodig.”

De lange voorbereiding is van belang. “Je moet nadenken over de locatie van de bar, hoeveel personeel je gaat inzetten, inkoop en verkoop, koelcontainers. Het zit hem in de kleine details. We hebben elke dag weer iets anders op de planning staan en daar moeten we uiteraard rekening mee houden.”

Kracht van samenwerking

Kees en Jordy wijzen beiden op de essentiële rol van samenwerking als drijvende kracht achter het Stadsfeest. “De muntenkar staat nu hier, maar die gaat morgen naar de harddraverij. We doen dit echt samen,” benadrukt Kees.

Deze onderlinge samenwerking vormt tevens de charme van het Stadsfeest, legt Kees uit. “Het mooie is dat we onze krachten bundelen, ondanks dat we eigenlijk ook een beetje concurrentie zijn. Bovendien kunnen mensen overal terecht zonder entree te hoeven betalen, waardoor het evenement laagdrempelig is.”

Feest van herkenning

Ook bij Jordy blijft het niet onopgemerkt dat mensen met verschillende achtergronden en zelfs van ver komen om het feest bij te wonen.

“Het is een reünie, je ziet mensen die je al jaren niet hebt gezien. Mensen die zijn verhuisd, komen speciaal voor de harddraverij terug naar Beverwijk. Bezoekers en ondernemers kunnen laten zien dat er iets te beleven is en dat het hier leuk is. We zijn trots op onze stad.”

Korte nachten

Maar hoe leuk alles ook is, het is voor Jordy en Kees kei-hard werken. Kees staat al de hele week vroeg op. “Gisteren begon ik om acht uur ’s ochtends en vertrok ik om negen uur ’s avonds. Vandaag begin ik om negen uur en verwacht ik rond twee uur vannacht te vertrekken. Gemiddeld werk ik zo’n zestien tot zeventien uur per dag.”

Jordy heeft een vergelijkbaar schema. “Ik ben vanochtend om acht uur begonnen en ik hoop rond drie of vier uur vannacht klaar te zijn, want morgen moet ik weer om acht uur paraat staan om met de gemeente een ronde te maken. Het zijn vier lange dagen, maar ach, het zijn er ook maar vier. Je moet even keihard knallen en daarna kun je weer uitrusten.”

0
Laat nu ook een reactie achter onder de video!x

Regio Gooi en Vechtstreek (waaronder Gooise Meren, Wijdemeren, Hilversum,  Huizen en Weesp): kanaal 48.
In de regio’s Amersfoort, Amsterdam, Driebergen/Zeist, Rotterdam, Veenendaal, Zoetermeer en Zevenaar: kanaal 48.

Gooise Meren en Wijdemeren: kanaal 1432.
Odido (voorheenT-Mobile) in heel Nederland: kanaal 842.

Sinds mei 2017 is GooiTV erkend als leerbedrijf voor het beroepsonderwijs bedrijfsleven. 
GooiTV biedt daarmee stageplekken aan voor mbo/hbo-leerlingen op het vlak van audiovisuele media, maar biedt ook een platform voor redactionele stagiair(e)s.