Centrumbewoners Hilversum treffen gemeente weer bij Raad van State over stationsgebied

Door Daan Visser

Een groep Hilversummers, die woont aan de Schoolstraat en het Langgewenst, stond maandagochtend voor de tweede keer tegenover de gemeente Hilversum bij de Raad van State. De gemeente wil het stationsgebied graag een ingrijpende metamorfose geven, waarbij de ringweg langs de woningen van de centrumbewoners komt te liggen. Dit zien de omwonenden absoluut niet zitten. 

Bij de hoogste bestuursrechter maken de bewoners onder de naam Belangengroep Langgewenst/Schoolstraat opnieuw bezwaar tegen de komst van een verlegde ringweg voor hun deur. De groep geeft aan dat het al een drukke plek is, dat zij veel geluidsoverlast ervaren, ‘maar toen we hoorden dat er hierdoor nog eens 8.000 voertuigen erbij zouden komen, zijn we ons rot geschrokken.’

Marion Donk en Reginald Koster doen het woord namens de Belangengroep. In de zittingszaal krijgen zij ondersteuning van een pakweg tiental belanghebbenden, die deze maandag zijn meegereisd naar Den Haag.

De advocaat die het woord doet namens de gemeente en het college krijgt assistentie van een geluidsdeskundige van onderzoeksbedrijf Antea, de projectleider van het stationsgebied, een gemeentelijke beleidsadviseur milieu en mobiliteit en een gemeentelijke adviseur omgevingsrecht. Verantwoordelijk wethouder Arno Scheepers is niet aanwezig in de Hofstad..

Vernietigd

In februari 2022 veegt de Raad van State het eerste bestemmingsplan van de gemeente voor de metamorfose van stationsgebied, dankzij bezwaar van de belangenvereniging, van tafel. Het idee is dat er aan de centrumkant van het station meer winkels, honderden woningen, een gratis ondergrondse fietsenstalling en meer groen gerealiseerd moeten verrijzen.

Ook moet voor dit plan het centrum autoluw worden. Hilversum wil zo min mogelijk verkeer meer door de Stationsstraat en daarom moet het verkeer via een nieuwe verlegde ringweg rijden: via de Koninginneweg, de Schoolstraat en het Langgewenst naar het Melkpad. Iets wat flink meer verkeer langs de woningen van de bewoners van deze straten zou betekent.

Dus maakt de groep omwonenden bezwaar en de Raad van State geeft ze gelijk. De gemeente had namelijk onvoldoende gekeken naar de geluidsoverlast die het extra verkeer zou veroorzaken. De gemeente ging terug naar de tekentafel en streefde ernaar om binnen een jaar een nieuw plan te hebben

Maar als de omwonenden vorig jaar juli het nieuwe plan van de gemeente voor ogen krijgen zijn ze allerminst tevreden. De verlegde ringweg blijft voor hun deur liggen en de norm van het aantal decibel zou door de gemeente zelfs zijn opgeschroefd. De gemeente ontkent dat laatste ten zeerste. Dus ziet de groep omwonenden zich genoodzaakt om maandagochtend weer af te reizen naar de Hofstad om bezwaar te maken bij de Raad van State.

‘Geen dwarsliggers’

“We zijn geen dwarsliggers en houden niet van procederen”, benadrukt Donk als ze voor het eerst het woord neemt. In hun ogen is het nieuwe plan dat de gemeente heeft ingediend vrijwel identiek aan de eerste versie van het bestemmingsplan waar vorig jaar door de Raad van State een streep doorheen is gegaan (Later in het artikel meer daarover). Zo dreigt de verlegde ringweg nog altijd voor hun deur te komen en voldoet de gemeente nog steeds niet aan de geluidsnormen. 

Tijdens de in totaal tweeëneenhalf uur durende zitting gaan de sprekers technisch flink de diepte in. “Het heeft ons veel tijd gekost om erin te duiken. We begonnen als leken, maar we zijn nu erg goed ingevoerd”, verklaart Donk. Dat blijkt ook uit het scala aan onderwerpen die aan bod komt tijdens de zitting. 

Alternatieve route

Zo passeren onder meer de revue: een alternatieve route voor de ringweg, die de bewoners hebben aangedragen, de norm van het aantal decibel dat de gemeente volgens de bewoners heeft verhoogd om de ringweg voor hun deur toch mogelijk te maken en de geluiddempende maatregelen aan de balkons en voorgevels van de bewoners aan het Langgewenst. De gemeente geeft aan deze maatregelen te nemen en volledig voor die kosten op te draaien, maar wat deze maatregelen precies inhouden blijft onduidelijk.

De gemeente benadrukt meerdere keren de zorgen van de belangengroep niet te willen bagatelliseren. Wel zegt de gemeente dat er bij het nieuwe onderzoek naar de geluidsoverlast een ander model is gebruikt en dat daardoor ook de uitkomst anders is. De gemeente bezweert dat ‘een goede woon- en leefomgeving voor de omwonenden gerealiseerd kan worden.’

De uitspraak volgt normaal gesproken zes weken na de zitting, maar dit zal vanwege de grootte van de zaak hoogstwaarschijnlijk langer duren. 

0
Laat nu ook een reactie achter onder de video!x

Regio Gooi en Vechtstreek (waaronder Gooise Meren, Wijdemeren, Hilversum,  Huizen en Weesp): kanaal 48.
In de regio’s Amersfoort, Amsterdam, Driebergen/Zeist, Rotterdam, Veenendaal, Zoetermeer en Zevenaar: kanaal 48.

Gooise Meren en Wijdemeren: kanaal 1432.
T-Mobile: In heel Nederland: kanaal 842.

Sinds mei 2017 is GooiTV erkend als leerbedrijf voor het beroepsonderwijs bedrijfsleven. 
GooiTV biedt daarmee stageplekken aan voor mbo/hbo-leerlingen op het vlak van audiovisuele media, maar biedt ook een platform voor redactionele stagiair(e)s.